Het licht staat op groen voor het openbaar vervoer

Start landelijke campagne ‘Het OV is OK’

Woensdag 23 juni 2021

Met de campagne ‘Het OV is OK’ nodigt de ov-sector de reiziger uit om te reizen met het openbaar vervoer. Vanaf 23 juni is deze multimediale campagne overal te zien. “Nu we in Nederland weer meer op pad mogen, speelt het ov een steeds grotere rol” zegt Pedro Peters, voorzitter OV-NL, branchevereniging openbaar vervoer Nederland.

Peters: “Veel mensen en bedrijven weten nog niet dat ze weer van harte welkom zijn in het ov. Dus ook voor niet-noodzakelijke reizen: een terrasje pakken, een ritje naar de dierentuin, vrienden bezoeken. Reden voor alle ov-bedrijven in Nederland om samen een landelijke campagne in te zetten. We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het ov te reizen. Na bijvoorbeeld een dagje uit, familiebezoek of een borreltje op het terras staan de ov-bedrijven voor je klaar.”

Toekomst
Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50% en 65% ten opzichte van 2019, waarbij de kosten voor ov-bedrijven nagenoeg gelijk zijn gebleven. Daarvoor ontvangen de ov-bedrijven voor de rest van 2021 een zogenaamde Beschikbaarheidsvergoeding (BVOV). Deze unieke regeling komt tegemoet aan de bijzondere positie van de ov-bedrijven. Als vitale sector zijn we gedurende de hele coronaperiode door blijven rijden, beschikbaar gebleven. Soms voor nog maar 10% van het normaal aantal reizigers. Door de BVOV bleven de dienstregelingen grotendeels in stand en konden mensen voor een noodzakelijke reis gebruik blijven maken van het ov. Voor 2022 zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt over steun aan de ov-bedrijven, voor 1 juli volgt hierover meer duidelijkheid.

Peters: “We gaan de goede kant weer op als het gaat om stijgende reizigersaantallen. Hopelijk zitten we aan het eind van dit jaar op 70-80% van het aantal reizigers dat zijn weg weer terug heeft gevonden naar het ov. De toekomst laat zich niet helemaal voorspellen, maar met deze landelijke campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov, ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het ov”.

De multimediale campagne ‘Het OV is OK’ is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op social media. Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ov-ok.nl.

We roepen alle reizigers op om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk voor iedereen de overige basisregels van het RIVM.