Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet de begrotingen voor de aankomende periode. OV-NL ziet daarin mooie winsten en stappen waar wij ons voor hebben ingezet. Deze goede richting voor (sociale) veiligheid en het – weliswaar incidenteel – terugdraaien van de BDU – bezuinigingen voor het OV in de grote steden stemmen ons positief. De komende periode gaat OV-NL de waarde van het OV volop onder de aandacht brengen. Dit vraagt onder meer structurele financiering waar de bereikbaarheid van banen, woningen, zorg, onderwijs en sociale ontmoetingen bijdragen aan een land dat beweegt.
Het is nu de tijd om de balans op te maken. We mogen hier trots op zijn:
Sociale veiligheid
- Er komen meer camera’s in treinen en op stations, bodycams voor personeel en betere verlichting op stations. Voor bodycams is er 12 miljoen euro vrijgemaakt. Voor de veiligheid op stations is er ruim 20 miljoen euro gereserveerd.
- OV-boa’s krijgen meer bevoegdheden om sneller op te treden tegen overlast. Bij reizen zonder kaartje kunnen de boa’s in de toekomst in het rijbewijzenregister kijken. Het onderzoek van OV-NL daartoe ‘Handhaven in het OV’ heeft zijn effect gehad. Het rapport is omarmd en de aanbevelingen worden serieus genomen door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid. We zetten ons in om zo snel mogelijk ook de toegang tot andere registers voor een effectieve ID-check door OV-boa’s mogelijk te maken.
- Recent hebben Kamerleden Michon-Derksen en Veltman (beiden VVD) Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Thierry Aartsen en de minister van Justitie en Veiligheid Foort van Oosten om vaart te maken met het verlenen van toegang tot de andere twee registers – de strafrechtsketendatabank en de Basisvoorziening vreemdelingen – voor OV-boa’s. OV-NL houdt de druk op de ketel.
- Daarnaast verschijnt er in 2026 een nieuw onderzoek naar de veiligheidsbeleving van OV-personeel. Hun ervaringen en zorgen worden structureel meegenomen in beleid en uitvoering.
Betrouwbare overheid: financiële voorspelbaarheid
- Uitstel van bezuinigingen: de eerder aangekondigde bezuinigingen op het openbaar vervoer (in de drie grote steden) zijn in 2026 volledig teruggedraaid en in 2027 deels (één derde). Daarmee zijn de acute problemen in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam tijdelijk opgelost. Voor het openbaar vervoer in zijn geheel is er nog geen structurele oplossing. De Prinsjesdagbegroting biedt daarnaast onvoldoende perspectief voor het regionaal vervoer en de NS. Financiële voorspelbaarheid in de publieke middelen blijft onze aandacht hebben, vooral voor de bereikbaarheid van Nederland.
Tot slot
OV-NL ziet concrete resultaten van de inzet van de afgelopen maanden, zoals de focus op veiligheid en het terugdraaien van bezuinigingen in 2026. Tegelijkertijd maken we ons zorgen: de structurele tekorten in het openbaar vervoer blijven bestaan en de besteding van het geld voor nieuwe woonwijken is nog onduidelijk. Later dit jaar behandelt de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat de begroting. Daarbij kunnen nog verschuivingen plaatsvinden. OV-NL roept de Tweede Kamer op zich sterk te maken voor een goed en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen.