Maandag 17 november was de demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat te gast bij BNR in het kader van de campagne ‘We moeten spitsmijden belonen’. In het interview werd gesproken over hoe drukte op de weg aan te pakken. Omdat in het interview niet het volledige beeld van de huidige rijksoverheidsfinanciering van het OV naar voren kwam, lichtte OV-NL-voorzitter Hatte van der Woude later op de dag een en ander toe bij BNR (luister en lees hier het hele interview).
Toelichting bezuinigingen
De minister gaf aan dat het kabinet de geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer heeft ingetrokken. Het is positief dat de minister erkent hoe essentieel het OV is voor de mobiliteit in Nederland. Tegelijkertijd is het belangrijk om te benadrukken dat er wel degelijk aanzienlijke bezuinigingen zijn doorgevoerd op het openbaar vervoer. Een deel daarvan is inmiddels teruggedraaid, een stap die we zeer waarderen, maar deze maatregel is tijdelijk. Door de bezuinigingen wordt geld dat oorspronkelijk bedoeld was voor bijvoorbeeld innovatie van het OV, nu noodgedwongen gebruikt om gaten te dichten en om te voorkomen dat ritten uitvallen. Dat is uiteraard geen duurzame situatie.
Innovatie vraagt om structurele investeringen
In het gesprek bij BNR werd ook verwezen naar mogelijke toekomstige pilots met autonome bussen en andere innovatieve vormen van mobiliteit. Innovatie is essentieel voor een toekomstbestendig openbaar vervoer, maar juist dergelijke ontwikkelingen komen onder druk te staan door de huidige financiële situatie. Wanneer middelen die bedoeld zijn voor vooruitgang moeten worden ingezet om het basisaanbod overeind te houden, ontstaat er minder ruimte voor vernieuwing.
OV als onderdeel van de oplossing voor spitsmijden
Het is belangrijk om het vraagstuk van spitsmijden breed te bekijken. Het openbaar vervoer kan hierin een belangrijke rol spelen, maar dan moet het aanbod wel betrouwbaar, bereikbaar en toekomstbestendig blijven. Dat vraagt om duidelijke financiële keuzes. Zo laat een recente Europese vergelijking zien dat Nederlandse reizigers relatief veel betalen voor hun ov-kaartje in vergelijking met andere landen. Dat maakt de discussie over investeringen en betaalbaarheid des te relevanter.
Wat is nodig?
Om een goed functionerend en toekomstbestendig OV te realiseren pleit OV-NL voor:
- Stabiele en voorspelbare financiering van het openbaar vervoer, zodat vervoerders kunnen investeren in kwaliteit, betrouwbaarheid en groei;
- Brede, integrale mobiliteitsaanpak waarin het OV een stevige en vanzelfsprekende positie heeft;
- Heldere en toekomstgerichte wet- en regelgeving die ruimte biedt voor innovatie, nieuwe technologie en duurzame ontwikkelingen binnen het OV.