Lekker weer of niet: Laat het OV aan mensen die het echt nodig hebben

vrijdag 3 april

Alle OV-bedrijven en ProRail roepen reizigers op om komend weekend – ondanks de vrije dagen en het lekkere weer – alleen met het OV te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Op deze manier kunnen we Nederland veilig en verantwoord in beweging houden.

Door het eerdere advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het aantal reizigers de afgelopen twee weken al drastisch gedaald. Alle OV-bedrijven rijden sinds 21 maart een speciale dienstregeling.

Pedro Peters, voorzitter OV-NL namens alle OV-bedrijven: “We doen er alles aan om Nederland in beweging te houden voor bijvoorbeeld medisch personeel, mantelzorgers, schoonmakers en vakkenvullers die naar hun werk moeten. Maar voor hun veiligheid en die van onze medewerkers mogen onze voertuigen en stations niet te vol zijn. De trein, metro, tram of bus is even geen uitje. Lekker weer of niet: Laat het OV aan mensen die het echt nodig hebben. Dus zorg voor elkaar, blijft huis als je niet hoeft te reizen.”

Maatregelen Openbaar vervoer

Alle vervoerbedrijven en ProRail hebben eerder al maatregelen genomen om te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van het OV de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst. Voorlopig rijden we tot en met 28 april een speciale dienstregeling. Vanaf vrijwel ieder station in Nederland rijden – in alle richtingen – twee treinen per uur. Vanaf stations waar normaal één keer per uur werd gereden, blijft dit zo. Op die manier kunnen reizigers die daar echt afhankelijk van zijn naar hun werk blijven gaan. Ook voor alle bussen, trams en metro’s gelden speciale dienstregelingen, kijk daarvoor op de site van uw vervoerbedrijf.

Gevolgen voor reizigers

Reizigers kunnen door de aanpassingen te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. OV-bedrijven doen hun uiterste best om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open te houden voor onze reizigers. Zo bieden we reizigers waar dat kan nog informatie, hulp, een warme drank en iets te eten.

Het advies blijft om goed voorbereid op pad te gaan: voor vertrek, reisplannercheck!