OV-bedrijven treffen extra maatregelen vanwege code rood door extreme hitte

Naar aanleiding van de door het KNMI afgegeven code rood vanwege extreme hitte treffen de Nederlandse openbaarvervoerbedrijven aanvullende maatregelen voor reizigers en medewerkers. De veiligheid en gezondheid van reizigers en medewerkers staan daarbij altijd voorop.

“Het openbaar vervoer probeert ook onder extreme omstandigheden reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Tegelijkertijd vraagt deze uitzonderlijke hitte om extra aandacht voor de gezondheid van reizigers en medewerkers,” aldus Lisa van Ginneken, voorzitter van OV-NL.

Ondanks de inzet van onder meer airconditioning kan de temperatuur in voertuigen zoals bus, metro, tram en trein flink oplopen. Daarnaast kunnen voertuigen, infrastructuur en personeel extra worden belast door de aanhoudende hitte. Hierdoor kunnen vertragingen, rituitval en technische storingen voorkomen.

Wanneer de temperaturen te hoog oplopen, kunnen vervoerders in het belang van de veiligheid en het welzijn van reizigers en medewerkers besluiten om de dienstregeling af te schalen of tijdelijk te stoppen met rijden. Welke maatregelen worden genomen, verschilt per vervoerder en situatie. OV-NL adviseert reizigers om:

  • vlak voor vertrek hun reis de actuele reisinformatie te controleren;
  • voldoende drinkwater mee te nemen;
  • beschermende en koele kleding te dragen;
  • rekening te houden met mogelijke verstoringen;
  • de aanwijzingen van medewerkers op te volgen.

Voor actuele reisinformatie kunnen reizigers terecht bij hun vervoerder en via de reisplanner van 9292.

OV-bedrijven volgen de weersontwikkelingen en het advies van het KNMI en de overheid nauwgezet en beoordelen voortdurend welke aanvullende maatregelen nodig zijn om reizigers en medewerkers veilig te vervoeren.